Visszajelzés
Már megint egy órával kellett bent maradnom. A főnök direkt fél négykor adta oda azt a határidős feladatot, pedig neki tudnia kéne, hogy meddig tart a munkaidőm… – Deliné Pőcze Erzsébet PCC kollégánk írása a visszajelzés dilemmáiról
Volt erre visszajelzés? Beszéltél vele erről?
Micsoda? Hogy én adjak neki visszajelzést? Neki ez a dolga, hogy tudja, ezért lett belőle vezető!
Ez csupán egy a kiragadott párbeszédek közül, amik a tréningeken a visszajelzés-adással, angol nevén feedback-kel, azaz visszacsatolással kapcsolatban gyakran elhangzanak. A visszajelzés körül a mai napig számos misztikum és félreértés kering, holott a vállalatok életében ez a leggyakrabban visszatérő motívum, amit a munkavállalók sosem éreznek elegendőnek.
A jelenség változatos formában ütheti fel a fejét, nézzünk néhány további példát a teljesség igénye nélkül: túl kevés visszajelzést kapok a főnökömtől; már egy éve itt vagyok a cégnél, és még semmiféle visszajelzést nem kaptam a munkámról; azt bezzeg rögtön tudom, ha valamit nem csináltam jól, bezzeg a dicsérettel fukarkodnak. Tény, hogy nem tudunk ideális mennyiségű visszajelzést adni, amelyet valamennyien kielégítő mértékűnek, mennyiségűnek vagy gyakoriságúnak ítélnek, az azonban általában meglepetésként éri a résztvevőket, hogy ők maguk is kezdeményezhetnek visszajelző beszélgetéseket, ahol kérhetnek és adhatnak is feedback-et.
A dicséret szorosan összefügg egy másik jelenséggel,
ez pedig nem más, mint a motiváció. Egy frissen végzett munkavállaló általában motiváltan érkezik meg a munka világába – gondoljunk csak vissza az iskolás éveinkre, mikor alig vártuk, hogy a magunk lábára álljunk -, azonban az ott szerzett negatív tapasztalatok, a vezetőktől elmaradozó vagy teljesen hiányzó visszajelzések hatására ez a belső indíttatás szépen lassan alábbhagyott. Mivel a visszajelzés leghatásosabb módjával, az asszertív vagy erőszakmentes kommunikációs alapokkal sem az iskolában, sem a munkahelyen nem volt lehetőségünk megismerkedni (és bizony a vezetőink is ugyanebben a cipőben járnak), ez olyan készség, amit munkával, gyakorlás és megfelelő koordinálás mentén tudunk elsajátítani.
Ennek eredményeképp világosan és félreértésektől mentesen meg tudjuk fogalmazni nem csak magunk, de beosztástól és iskolázottságtól függetlenül mindenki más számára is a 3 legfontosabb dolgot:
- mit hagyjunk abba (és esetleg mit csináljunk helyette)
- mit csináljunk továbbra is ugyanúgy
- mit kezdjünk el csinálni
Izgalmasan hangzik, ugye? Bizton állíthatom, hogy működik.
Érdekel a hatékony kommunikáció? Ismerd meg tréningünket!
Ha szeretnéd fejleszteni saját magadat vagy kollégáidat, és így hatékonyabbá és eredményesebbé válni, kattints ide!
Teljes tréningkínálatunkat itt találod.