Trénerképzés – Milyen kompetenciákra van szüksége egy belső trénernek?
Meglestem egy trénerképzést.
„A zebrára nem mész rá megvárod amíg tovább megy. Tolatni itt nagyon nehéz, inkább várjál. Látod a többiek se dudáltak.” – mondja a 178-as busz vezetője az alagút előtt. Kevesen vagyunk a buszon, az első ülésen középkorú férfi bólogat. „Ennél a lámpánál nem érdemes nyomni a gázt, mert nagyon rövid a zöld, úgyse érsz oda. Este 11 után villogósárga van.” – folytatja, ahogy kiérünk és beáll a megállóba. „Addig kell várni, amig ki nem engedek, vagy teherautósan kiteszi az ember a kezét. Próbálni kell kivédeni mindig a balesteket.”
Megfontolt és tapasztalattal teli mondatok. Pont olyanok, amelyek egy kezdő buszvezetőnek aranyat érnek. Tűpontosak, életszagúak, megjegyezhetőek. Értem, én most egy tréninget figyelhetek meg. Egy betanítást. Még hallgatnám, de lassan leszállok. Szívesen odalépnék, hogy mondjak valami kedveset és elismerőt az oktatónak, aki egyben a sofőrünk is. Például, hogy biztonságban érzem magam, ha ilyen betanításban van részük a budapesti buszvezetőknek. Meg, hogy nagyra értékelem, ahogy tudása legjavát szavakba önti, természetesen és a szakszerűen. És hogy ha beállnék közéjük, én is tőle szeretnék tanulni…
Gyakran a legjobb munkatársak kapják feladatul az új kollégák betanítását, anélkül, hogy ők maguk trénerképzésen vettek volna részt. Te tudod a legjobban, mondd le neki, mit és hogyan kell csinálni. Aztán hadd szóljon. Pedig a betanítás komoly dolog, hatással van a minőségre, biztonságra, motivációra, hatékonyságra… arra, hogy ott marad-e a cégnél és jó munkaerő lesz az újoncból. De nem mindenki őstehetség. Ezért is fontos, hogy a belső tréner vagy betanító felkészült legyen a szerepére. A szakmai rutin és annak ismerete, hogy egyes témákban milyen szabályzatok vannak, mik az adott specifikumok, szóval, ha valaki egyszerűen jó ismerője a területnek, még nem garancia arra, hogy neki kell oktatni.
De milyen kompetenciákra is van szüksége egy (belső) trénernek?
Alapvetően 4 kompetenciát szoktunk megemlíteni.
Az első kompetencia a kontextus kompetencia
Tudnom kell, mint tréner, hogy egy cégen belül mit kell fejleszteni, mire van szüksége az adott osztálynak, csoportnak, embernek, mik azok, amik a cégen belül fontosak, mik az érzékeny területek, mik azok, amit a piac diktál és szükséges. Ezt kell tudnom felismerni. Illetve a saját képzésemet ebben az egészben elhelyezni.
A második a didaktikai kompetencia
Tudom, hogy mit kell fejlesztenem és tudom, hogy milyen formában, milyen módszerekkel tegyem ezt. Jelenti még azt is, hogy figyelembe veszem, hogy felnőttekkel dolgozom, és ők teljesen másképp tanulnak, mint a gyerekek. Sokkal jobban szeretik az önirányított tanulást. Sokkal jobban szeretik azt, ha ők jönnek rá dolgokra. Tehát a közlő tanítás helyett a problémamegoldó tanításnak sokkal nagyobb teret kell adni. Tanácsos úgy felépíteni a tréninget, hogy 1/3 rész tréneri aktivitás, 2/3 rész résztvevői aktivitás legyen.
A harmadik a szociális kompetencia
Hogyan tudok együttműködni a képzésen megjelent emberekkel? Hogyan tudom a csoportfolyamatokat koordinálni? Mennyire vagyok empatikus akár a visszajelzéseimben akár abban, hogy kiket hívok be például egy helyzetgyakorlatra? Mennyire tudok jól bánni a saját érzelmeimmel, és mennyire tudom a résztvevők érzelmeit lefordítani? Egyáltalán hogyan tudok kommunikálni, mennyire sokrétű a saját kommunikációm képzési helyzetben?
A negyedik az önismeret
Ide tartozik az önreflexió. Mennyire tudok kívülről magamra tekinteni? Mennyire érzékelem azt, hogy amit csinálok, az milyen hatást vált ki a résztvevőkben? Mennyire tudok a szerepeimmel bánni? Hiszen, ha egy cégnél vagyok belső tréner, akkor nagyon könnyen előfordulhat az, hogy olyan emberek vesznek részt a tréningen, akik pozícióban alattam vannak. Vajon mennyire tudom lehetővé tenni azt, mennyire tudom azt kommunikálni, mennyire tudok úgy viselkedni, hogy én most nem felettük állok, nem én leszek az, aki pozíciómból adódva megmondom az igazságot, az okosságot, hanem ez egy közös gondolkodás, amire én hívom őket trénerként, hogy az én vezetésemmel, az én koordinációmmal próbáljuk megtalálni 1-1 dolog megoldását.
Ezt kell megvizsgálnia minden trénernek magában. Hogy képes-e ezeket a szerepeket elválasztani és kommunikálni a résztvevők felé.
Ha belső tréner vagy és szeretnél még jobb lennei, vagy csak készülsz erre a szerepre, jó szívvel ajánljuk a Belső tréner képzés – Tréneri készségek fejlesztése gyakorlatiasan tréningünket.
A képzés végén nem csak módszertanilag, de oktatói szerepedben is megerősödve és magabiztosabban tartod majd a következő oktatást.