Vezető, főnök, irányító – hogyan vezessük csapatunkat?
A különböző vezetési stílusok teljesítményre és a beosztottak motiváltságára, munkakedvére gyakorolt hatása már régóta foglalkoztatja a kutatókat.
Egy magyar pszichológus, Mérei Ferenc óvodai kísérlettel szimulálta a különböző vezetői stílusokat.
A kísérletben résztvevő gyerekeket három csoportba osztották, a csoportokkal pedig Kati néni, az óvónő foglalkozott több mint 3 hónapon át, különböző vezetési stílusok szerint.
Több mint 55 éve, 1968-ban egy dokumentumfilm is készült erről a kísérletről, mely mai napig aktuális és tanulságos.
A riporter a kísérlet végén azt kérdezte meg a gyerekektől, hogy hogyan érezték magukat munka közben. Mennyire szeretnek gyurmázni és hogyan viszonyulnak Kati nénihez. A véleményüket meg is kellett indokolniuk.
A 3 vezetési stílus, amelyet Kurt Lewin határozott meg, a demokratikus, az autokratikus és a laisser fair, vagyis szabad kezet adó vezető.
A demokratikus módon vezetett csoportban
Kati néni bevonta a gyerekeket az ötletelésbe, kérdezett, és támogatott.
Az autokratikus módon vezetett csoportban
szigorú szabályok szerint foglalkoztatta a kicsiket, utasított, például kizárólag piros tojásokat gyúrhattak, közben pedig nem beszélgethettek a gyerekek.
A szabad kezet adó módszerrel vezetett csoport
a fő feladaton kívül nem kapott instrukciókat, Kati néni nem szólt bele sem a folyamatokba, sem pedig a szabályok betartásába.
A fekete-fehér kisfilm, – melyet Vezetői készségfejlesztés tréningünkön elemzünk – számos tapasztalatot, felismerést ad a vezetőknek. A végeredmény a három esetben természetesen gyökeresen eltérő és élesen kirajzolódik, melyik vezető módszer működik.
Egyértelműen látszik, hogy a vezető módszere és hozzáállása nagyban meghatározza, milyen lesz a csapat működése, motiváltsága, de a vezető egyben példaként is szolgál.
A frissen kinevezett vezetők helyzete nem egyszerű. A legtöbb ember, aki magasabb pozícióba kerül általában nem sajátítja el az új névjegykártya átvétele előtt azokat a készségeket, amikre nagy szüksége lenne a vezetői hétköznapokban.
Igazán szerencsésnek mondhatja magát az, akinek van/volt egy jó vezetői példaképe. Mert a példa ragadós. A jó és rossz minta is. Ezen is múlhat többek között, hogy valakiből vezető lesz vagy irányító.
Az igazi vezető felhatalmazza a munkatársakat azzal, hogy értelmet ad a tevékenységüknek. Ismeri erősségeiket és ennek megfelelően ad nekik feladatokat, valamint bevonja őket a döntésekbe.
A vezetői funkció nem csupán megvalósításra helyezi a hangsúlyt, hanem létrehoz egy jövőképet is, amely korábban nem létezett.
Ezzel szemben az irányító kiadja a munkát és számonkéri, ellenőriz meg felügyel.
Az irányító működtetési feladatot lát el és betartatja a szabályokat. Inkább rövid távú feladatok elvégzésével és mérhető, számszerűsíthető adatokkal foglalkozik.
Aki csapatban dolgozott jól tudja, hogy azokkal a vezetőkkel, akik megkérdezik a beosztottakat és megbecsülik őket, szívesebben működnek együtt a munkatársak. És ami nagyon lényeges, lelkesebben végzik el a feladataikat, ezáltal céljaikat is elérik.
Ezért is érdemes időt szakítani meglévő vezetői módszertanunk bővítésére, saját működésünk átgondolására.
Ha szeretnéd fejleszteni saját magadat vagy kollégáidat, és így hatékonyabbá és eredményesebbé válni, kattints ide!
Teljes tréningkínálatunkat itt találod.
Frissen kinevezett vezetőknek ajánljuk Vezetői készségfejlesztés képzésünket!
Rutinos vezető vagy? Akkor ajánljuk Vezetői eszköztár bővítése – NewLeadership programunkat!