Interjú Földi Tiborral, aki trénerként 18 éve, vezető trénerként 10 éve viszi a Létesítménygazdálkodási menedzser képzést, folyamatosan megújuló tudásanyaggal.
Hogyan lehet naprakésznek lenni ilyen viszontagságos időkben? Erről kérdeztük.
Mitől lesz egy facility menedzser tudása up to date?
A létesítménygazdálkodásnak a jelenlegi hektikus időszakban is professzionálisan kell működnie. Úgy gondolom, a folyamatos tanulás mindannyiunk fejlődésének titka, s igaz ez egy facility menedzserre is.
A tréningünk oktatógárdája is nap mint nap fejlődik, hiszen a szakmában dolgozva mindig találkozunk új dolgokkal.
Egyik szakmai trénerünk a hotelipar és az irodaházak üzemeltetése kapcsán folyamatosan szembesül olyan szellőzéstechnikai, gépészeti feladatokkal, amelyek a járvány során még nagyobb jelentőséget kaptak. Ő a képzésen gyakorlati megvilágításba helyezi ezeket – jegyzőkönyveket, minősítéseket mutat be arról, hogy milyen eredményeket és hogyan lehet elérni ezen a területen.
Hasonlóképp került be a tréning anyagába a robbanásbiztonság-technikai fejezet is – amivel egy valós szituációban találkoztam, amikor egy tervet nem lehetett befejezni enélkül a jogosultság nélkül. Elvégeztem egy ilyen képzést, és úgy éreztem, muszáj nálunk is beszélni erről. Így került be a képzésbe ez a kétnapos tudásanyag.
A tréning során a szolgáltatói napon különböző szolgáltatókat is bevonunk, akik szintén naprakész gyakorlati tudást adnak át. Ebből is látszik, hogy megállás nélkül fejlődik és rendkívül változatos az a szakmai anyag, amelyet a résztvevők nálunk elsajátíthatnak.
Szerinted mi a képzés legfontosabb jellemzője?
Az elméleti előadások mellett az oktatást annyira gyakorlatcentrikussá tesszük, amennyire csak lehetséges. Ezt emelném ki legfontosabbnak.
Élő – saját vagy szűk szakmai ismeretségi körünkhöz kötődő – példákon keresztül mélyítjük el a megszerzett tudásanyagot. Listák, táblázatok formájában azonnal felhasználható segítséget adunk.
Ahhoz, hogy a résztvevők minél jobban tudják alkalmazni az elméleti tudásukat, szükség van kézzel fogható módszerek bemutatására. Amikor valós helyzetekben megoldást keresnek, elő tudnak majd rántani egy táblázatot, amelyben fel van sorolva, hogy mely szempontokat kell figyelembe venniük, vagy mik a releváns elvárások és a jellemző megoldások. Ez egy afféle „nehogy kihagyjak valamit” lista.
Tudtok-e segítséget nyújtani a résztvevők aktuális szakmai helyzetének megoldásához?
Mindig kérem a csapatot, hogy tegyenek fel saját kérdéseket. Sokkal hatékonyabb egy saját probléma megoldása, mint egy már többször kielemzett esettanulmány bemutatása.
A hallgatóság a saját problémáiból hozhat példákat – ezek során tesztelhetik, hogy az adott helyzet hogyan oldható meg minél eredményesebben, és újabb összefüggéseket fedezhetnek fel.
Az elmúlt időszakban, a járvány kapcsán is számtalanszor beszéltünk a résztvevők aktuális problémáiról. Közösen, vagy akár irányított workshopon feldolgoztunk egy-egy ilyen kérdést a minél eredményesebb megoldás érdekében.
Egy üzemeltetőnek néha olyan dolgokkal kell szembesülnie, amire nem is gondolnánk. Két tréningrésztvevőnk svéd tulajdonú irodaházak üzemeltetésével foglalkozott. A svédek átlagmagassága magasabb, mint a magyaroké, és az egyik svéd cég képviselője megkérdezte a helyi facility menedzsert, hogy miként is érezzék ők biztonságosnak a létesítményt a náluk alacsonyabb biztonsági őrök szolgálata mellett.
A képzésen workshop jelleggel kielemeztük a helyzetet, és végigvettük, mi jellemez egy megfelelő biztonsággal bíró objektumot. Sikerült olyan szempontokat találnunk, amelyek együtt azt eredményezték, hogy pár hónappal később a kollégák visszajelzése szerint a svédek azt mondták, így már értik és elfogadják, hogy miért optimális a biztonsági szolgálat.
Létrejön-e a résztvevők között egyfajta tovább élő, alumni közösség?
Hazánkban nincs központi ernyőszervezete a FM-nek, így jobban szétszalad a szakma, mint kellene. Mi szinte éves rendszerességgel hívjuk össze a korábbi tréningrésztvevőket egy-egy alkalomra. Ilyenkor a szakemberek egymást is vendégül látják, és bemutatják saját területüket, projektjeiket, amin dolgoznak.
Így tettünk egy izgalmas műszaki sétát a felújítás előtt álló Operaházban, és az Audiban is jártunk már látogatáson a TT-sor karbantartási ideje alatt. Voltunk a Graphisoft Parkban, a Szabó Ervin Könyvtárban, és rendszeresen megyünk a MÜPA-ba is a helyi facility menedzser vezetésével. Megnézzük, miként engedik le a magasból a díszleteket, vagy hogy a színpad alatt milyen hatalmas színpadtechnika rejtőzik.
Olyan helyekre jutunk el, ahova még szakmabeli sem szokott. Számos olyan dolgot meg tudunk így nézni, akár a legkorszerűbb, akár a 100 évvel ezelőtti megoldásokat, amelyre egyébként nem nyílna lehetőség.
Trénerként hogyan fejleszted magad?
Rengeteg tréneri képzésen vettem részt külföldön és itthon is, mióta a WIFI-vel dolgozom. Szenzációsan nagy az a szakmai támogatás, amit a WIFI nyújt ahhoz, hogy a kurzusaikat tartó trénerek saját magukat fejlesszék – nemcsak a tudásanyagot, hanem a módszertant is.
Egy-egy karácsonyi partin saját magunkon teszteljük az új modellek működőképességét – legyen az egy játékos feladat kivitelezése vagy egy mobilapplikáció.
Mindig is csodáltam azt a hatalmas háttértámogatást, amit az oktatás során kapok a WIFI-től, például, hogy minden képzésen külön oktatásszervező gondoskodik a résztvevők és a tréner komfortjáról, a tökéletes technikai háttérről. Ez jelentős segítség, és ennyire komplex, természetes módon nyújtott gondoskodással máshol még nem találkoztam.
Milyen oklevelet kapnak a tréning végén a szakemberek?
Jelenleg – a modernizációs törekvéseinkkel összhangban – hibrid jelleggel indítjuk a Létesítménygazdálkodási képzést, ötvözve a jelenléti és az online oktatást. A tréning végén a résztvevők egy komoly vizsgát tesznek, mely írásbeli és szóbeli feladatokból áll. Ez tartalmazhat szimulációs helyzeteket, önálló projektkidolgozást, és mindig eleme a csapatmunka.
A sikeresen vizsgázók nemzetközileg elismert Facility Management oklevelet kapnak, mely hazai viszonylatban teljesen egyedi. Ennek az az oka, hogy míg Németországban és Ausztriában a létesítménygazdálkodási tevékenység képzéshez között, addig itthon kicsit „gazdátlan” az FM területe – nem létezik egységes szakmai irányelv, amely kötelező lenne. A WIFI Hungária azonban előnyös helyzetben van, mert anyaszervezete, az osztrák WIFI – az ottani képzési kötelezettség és a tananyag akkreditálása folytán – képzési oklevelet ad a tanfolyam elvégzése után.
A WIFI Hungária a hazai környezet működésének megfelelően átátalakította az anyagot, mely ezután szintén megkapta a jogosultságot. Így a WIFI Hungária által magyarul, angolul és németül kiállított Facility Management oklevelet elfogadják Ausztriában és Németországban, és ismerik Angliában, Lengyelországban és Szerbiában is. Sőt, már-már keresik.
Föld Tibor, villamosmérnök, tréner
Épületvillamossági tervezőként, ipari karbantartás-vezetőként és tapasztalt Facility Management szakemberként a gyakorlatias képzésben hisz. Több mint 18 éve trénerként oktat létesítménygazdálkodási területen.
1989 óta dolgozik az üzemeltetésben. Épített óriási méretű cégeket, több mint százezer négyzetméteres üzemeket, barna- és zöldmezős beruházás keretében nulláról felhúzott üzemeltetésekkel. A tréning során az építőipari tevékenységekkel, a karbantartással és a klasszikus üzemeltetési feladatokkal foglalkozik, míg további 10 trénertársa – mindegyikük a saját szakterületének kiválósága – oktatják a kapcsolódó szakmai területeket.
Ha szeretnéd fejleszteni saját magadat vagy kollégáidat, és így hatékonyabbá és eredményesebbé válni, kattints ide!
Teljes tréningkínálatunkat itt találod.
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy első kézből értesülhess színvonalas újdonságainkról!